WELCOME NOTES


Monday, October 24, 2011

Alahan Terhadap Makanan

السلام عليكم




PERKATAAN alergi berasal dari perkataan Greek “allon argon” yang bermaksud tindak balas berlainan dan bila berlaku terhadap seseorang dikatakan alergik.

Istilah alergi makanan atau alahan makanan merujuk kepada tindak balas keimunan yang advers (kurang baik) terhadap komponen tertentu dalam sesuatu makanan, biasanya protein tertentu di dalam komponen makanan tertentu.

Asalnya ia tidak berbahaya dan boleh diterima badan tetapi protein ini kemudiannya dianggap penceroboh berbahaya kerana mencetuskan tindak balas keterlaluan. Masalah alergi makanan hendaklah dibezakan daripada reaksi luar jangkaan yang tidak berdasarkan mekanisma imun seperti nyahtoleran yang disebabkan kekurangan enzim penghadaman, kesan farmakologikal makanan dan reaksi toksik.

Mekanisma imun di sebalik alahan makanan masih belum diketahui sepenuhnya tetapi boleh dibahagikan kepada reaksi yang berkaitan dengan IgE antibodi dan yang tidak berkaitan.

ALAHAN MAKANAN

Alahan makanan adalah satu tindak balas fizikal yang terjadi apabila sistem imunisasi badan tersalah tafsir bahan makanan yang masuk ke badan adalah suatu yang luar biasa dan boleh memberi kesan buruk kepada badan.

Biasanya yang dikenal pasti adalah protein atau nutrient dalam makanan tersebut. Kemungkinan besar terjadi alahan terutamanya apabila makanan tersebut pertama kali diberi (banyak kes pada bayi). Namun, ada juga alahan terjadi biarpun beribu kali mencuba. Semua ini disebabkan oleh kekurangan enzim penghadaman, reaksi toksik yang berlebihan dan kesan farmakologi makanan.

Dalam bahasa senangnya ialah badan anggap ada makluk asing kecil yang tidak dapat dikenalpasti telah mencerobohi badan. 2 hingga 8% kanak-kanak dikesan mengalami alahan makanan, manakala 1% bagi orang dewasa.

MAKANAN PENYEBAB ALAHAN
1. Susu lembu dan susu soya
2. Makanan Laut
3. Kekacang – kacang soya, kacang tanah, kacang panjang
4. Telur putih

*Lebih baik diperkenalkan kepada anak lebih satu tahun atau lebih
1. Buah-buahan beri
2. Telur kuning
3. Ikan

*Baik diperkenalkan selepas 9 bulan
1. Daging – termasuk daging ayam dan kambing
2. Gandum, barli, oat
3. Jagung

* Lebih 6 bulan
1. Ubat-ubatan
2. Sebahagian pewarna, pengawet dan bahan perasa
Selain itu, sekiranya makanan lain yang mempunyai unsur/bahan yang menyebabkan alahan, gejala ini boleh berlaku.

TANDA-TANDA INDIVIDU MENGALAMI ALAHAN MAKANAN
1. Perut memulas pada bayi
2. Rasa loya, muntah, cirit-birit dan perut buncit
3. Selsema, batuk, merah mata dan tanda kemerahan di kawasan sekitar mulut
4. Sentiasa resah, tidak nyenyak tidur, sukar menumpukan perhatian dan terlalu aktif
5. Ruam pada kulit, ekzema termasuklah gatal-gatal kulit (terdapat tompok-tompok gatal)
6. Termengah-mengah dan sukar untuk bernafas. Kemungkinan besar boleh membawa kepada asma.
7. Anafilasis – reaksi teruk berhubung dengan kesukaran bernafas, bengkak dalam mulut dan kerongkong, penurunan tekanan darah, terkejut malah boleh mendatangkan kematian bagi kes yang teruk.

Gejala- gejala ini biasanya berlanjutan dengan cepat dalam pengambilan makanan dalam jangka masa beberapa minit hingga jam.
Alahan makanan sebenarnya tidak merbahaya, namun sekiranya tindak balas yang berlebihan ditunjukkan, sila ambil langkah lebih efektif dan bawa berjumpa doktor.

p/s: alah dgn ayam hingga kini, tp peliknya ayam kampung x pulak huhu



blog

No comments: