WELCOME NOTES


Sunday, December 9, 2012

Perbualan Pensyarah dan Student

السلام عليكم
Totally translated by Google Translater. Not edited into proper malay language yet..

Profesor: Anda adalah seorang Muslim, tidak anda, anak?

Pelajar: Ya, tuan.

Profesor: Jadi, anda percaya kepada Allah?

Pelajar: Tentu sekali, tuan.

Profesor: Apakah Allah yang baik?

Pelajar: Pasti.

Profesor: Apakah Allah semua

Pelajar: Ya.

Profesor: Abang saya meninggal kerana kanser walaupun dia berdoa kepada Allah untuk menyembuhkan dia. Kebanyakan kita akan cuba untuk membantu orang lain yang sakit. Tetapi Allah tidak. Bagaimana Allah ini baik maka? Hmm?

(Pelajar senyap.)

Profesor: Anda tidak boleh menjawab, anda boleh? Mari kita mulakan lagi, bung muda. Adalah Allah yang baik?

Pelajar: Ya.

Profesor: Adakah syaitan baik?

Pelajar: No

Profesor: Di manakah syaitan datang dari?

Pelajar: Dari ... Allah ...

Profesor: Itu betul. Beritahu saya anak, ada kejahatan di dunia ini?

Pelajar: Ya.

Profesor: Kejahatan di mana-mana, bukan? Dan Allah tidak membuat segala-galanya. Betul?

Pelajar: Ya.

Profesor: Jadi yang menciptakan jahat?

(Pelajar tidak menjawab.)

Profesor: Apakah ada penyakit? Tidak bermoral? Kebencian? Keburukan? Semua perkara-perkara dahsyat yang wujud di dunia, tidak mereka?

Pelajar: Ya, tuan.

Profesor: Jadi, yang menciptakan mereka?

(Pelajar tidak mempunyai jawapan.)

Profesor: Sains mengatakan anda mempunyai 5 Senses anda gunakan untuk mengenalpasti dan memerhati dunia di sekeliling anda. Beritahu saya, anak, adakah anda pernah melihat Allah?

Pelajar: Tidak, tuan.

Profesor: Beritahu kami jika anda pernah mendengar Allah anda?

Pelajar: Tidak, tuan.

Profesor: Pernahkah anda merasakan Allah anda, merasai Allah, dihidu Allah anda? Pernahkah anda mempunyai sebarang persepsi deria Allah untuk kes ini.

Pelajar: Tidak, tuan. Saya takut saya tidak mempunyai.

Profesor: Namun anda masih percaya kepada-Nya?

Pelajar: Ya.

Profesor: Menurut Empirical, Protokol boleh diuji, dibuktikan, Sains mengatakan Allah anda tidak wujud. Apa kata anda mengenai ini?

Pelajar: Tiada apa-apa. Saya hanya mempunyai iman saya.

Profesor: Ya, iman. Dan yang mempunyai masalah Sains.

Pelajar: Professor, terdapat perkara yang sedemikian sebagai haba?

Profesor: Ya.

Pelajar: Dan terdapat perkara yang sedemikian sebagai sejuk?

Profesor: Ya.

Pelajar: Tidak, tuan. Tidak ada.

(Dewan kuliah menjadi sangat tenang dengan pergantian peristiwa ini.)

Pelajar: Sir, anda boleh mempunyai banyak haba, haba lebih, panas lampau, haba yang mega, kepanasan putih, haba sedikit atau tiada haba. Tetapi kita tidak mempunyai apa-apa yang dipanggil sejuk. Kita boleh mencecah 458 darjah di bawah sifar yang tiada haba, tetapi kita tidak boleh pergi mana-mana lagi selepas itu. Tidak ada perkara seperti sejuk. Sejuk adalah hanya satu perkataan yang kita gunakan untuk menggambarkan ketiadaan haba. Kita tidak boleh mengukur sejuk. Haba adalah tenaga. Sejuk tidak bertentangan dengan haba, tuan, hanya ketiadaan.

(Terdapat pin-drop senyap dalam dewan kuliah.)

Pelajar: Bagaimana pula dengan kegelapan, Profesor? Adakah terdapat perkara yang sedemikian sebagai kegelapan?

Profesor: Ya. Apakah malam jika tidak ada kegelapan?

Pelajar: Anda salah lagi, tuan. Kegelapan adalah ketiadaan sesuatu. Anda boleh mempunyai cahaya rendah, cahaya normal, cahaya terang, cahaya berkelip. Tetapi jika anda mempunyai cahaya tidak sentiasa, anda mempunyai apa-apa dan kegelapan dipanggil, bukan? Pada hakikatnya, kegelapan tidak. Jika ia, anda akan dapat membuat gelap kegelapan, tidak akan anda?

Profesor: Jadi apakah gunanya anda membuat, seorang lelaki muda?

Pelajar: Sir, pandangan saya adalah premis falsafah anda adalah cacat.

Profesor: cacat? Bolehkah anda terangkan bagaimana?

Pelajar: Sir, anda sedang bekerja di atas premis dualiti. Anda berpendapat ada kehidupan dan kemudian ada kematian, Allah yang baik dan Allah yang buruk.You are viewing konsep Allah sebagai terhingga sesuatu, sesuatu yang kita boleh mengukur. Sir, Sains tidak boleh malah menjelaskan pemikiran. Ia menggunakan elektrik dan kemagnetan, tetapi tidak pernah dilihat, lebih kurang difahami sepenuhnya salah satu. Untuk melihat kematian sebagai bertentangan hidup adalah untuk menjadi jahil tentang hakikat bahawa kematian tidak boleh wujud sebagai sesuatu yang substantif. Kematian tidak bertentangan dengan kehidupan: hanya ketiadaan itu. Sekarang beritahu saya, Profesor, adakah anda mengajar pelajar anda bahawa mereka berevolusi dari monyet?

Profesor: Jika anda merujuk kepada proses evolusi semulajadi, ya, sudah tentu, yang saya lakukan.

Pelajar: Pernahkah anda memerhatikan evolusi dengan mata anda sendiri, tuan?

(Profesor menggelengkan kepalanya dengan senyuman, mula menyedari di mana hujah akan.)

Pelajar: Sejak tiada siapa pernah diperhatikan proses evolusi di tempat kerja dan tidak dapat membuktikan bahawa proses ini adalah satu usaha yang berterusan. Adakah anda tidak mengajar pendapat anda, tuan? Adakah anda bukan seorang saintis tetapi seorang pendakwah?

(Kelas adalah dalam kegemparan.)

Pelajar: Adakah sesiapa di dalam kelas yang pernah melihat otak Profesor?

(Kelas meletus ke ketawa.)

Pelajar: Adakah sesiapa di dalam kelas yang pernah melihat otak Profesor?

Pelajar: Adakah sesiapa di sini yang pernah mendengar otak Profesor, dirasai, disentuh atau dihidu ia? Tiada siapa yang nampaknya telah berbuat demikian. Jadi, mengikut Peraturan ditubuhkan Empirical, Protokol dibuktikan, Sains mengatakan bahawa anda tidak mempunyai otak, tuan. Dengan rasa hormat, tuan, bagaimana kita kemudian mempercayai kuliah anda, tuan?

(The room was senyap. Profesor merenung pelajar, mukanya tidak dapat diduga.)

Profesor: Saya rasa anda perlu mengambil mereka pada iman, anak.

Pelajar: Itulah tuan ... Tepat! Hubungan antara manusia & Allah adalah IMAN. Itu adalah semua yang menyimpan perkara-perkara yang hidup dan bergerak.
sign, my signature